koenenwim.reismee.nl

Malta

Vittoriosa, Malta, 27 oktober 2010

Hallo volgers van onze reis Down Under!

Het is bijna 8 maanden geleden dat we thuis kwamen van onze grote reis van 2 maanden. We zitten nog steeds vol van alle indrukken en denken nog niet over een volgende grote reis. Toch werd het wel tijd voor een trip buiten de landsgrenzen samen. Even niet buiten Europa dit keer, maar wel een ontdekking gedaan: Een land met een veelbewogen geschiedenis waar het eind oktober nog goed toeven is: Malta dus! Het kleinste land van de EU stond al lang op ons verlanglijstje.

Vrijdag met Air Malta met een half uurtje vertraging hier aangekomen. Het appartement hebben we bij particulieren gehuurd. Toch altijd spannend, want je hebt alleen contact via internet en vooraf betaald. Dat moest met een cheque in Engelse ponden (de eigenaren zijn Engelsen). Donderdag kregen we een email dat de cheque niet werd geaccepteerd door de bank. Wat een gedoe en klopt dat allemaal wel? Straks is er helemaal geen mooi appartement en zijn we ons geld kwijt. Dat spookt toch door je hoofd. Gelukkig allemaal zorgen om niets: bij aankomst stond de beheerder klaar en kregen we de sleutel van een schitterend appartement. Het is veel mooier en groter dan we op internet hadden gezien en de locatie: aan de Grand Harbour met uitzicht op zee en de hoofdstad Valletta: een plaatje uit een sprookjesboek is er niets bij! Je kunt voor de deur zwemmen. Het ligt direct naast het Fort San Angelo van rond 1565, op een landtong. Vittoriosa is de van de middelste van de 3 steden aan de oostelijke kant van de Grand Harbour. Aan de andere kant van de landtong is het een drukte van belang. Daar liggen alle scherpe jachten die zaterdag mee gaan doen met de jaarlijkse Rolex Middle Sea Race. Vrouwe Fortuna zou er niet tussen passen... Erg leuk om te zien. Lekker eten op een terras aan de haven, konijn in knoflooksaus, een locale specialiteit.

Zaterdagochtend om 11 uur de start van de zeilrace: wat een spektakel! Na de lunch gaan we met de bus naar Valletta en steken daar de andere zeearm over naar Sliema. Daar gaan we vrijdag heen om 4 nachten te slapen: even checken of het hotel zo mooi is als op de plaatjes. Sliema is totaal anders dan ons echte Maltese dorpje Vittoriosa. Het is erg werelds en toeristisch, maar wel gezellig. Na een week van dorpse rust denken we ons wel te vermaken in deze drukte. We hebben hier een suite besproken en die ziet er prima uit. Helaas niet zo'n mooi uitzicht als we nu gewend zijn... Terug in 'ons dorp' eten we een een heerlijke pizza en lopen we in een wolkbreuk terug naar huis. Ja, het is geen zonzeker seizoen meer eind oktober! We hebben alle gemakken in ons appartement, dus kijken lekker een dvdtje van huis. Er is ook internet, dus we kunnen de hele wereld bereiken!

Zondagochtend na het ontbijt naar Valletta. In het Fort Elmo wordt een historische militaire oefening opgevoerd. Leuk om mee te maken. Daarna naar de Malta Experience, een film over de geschiedenis van het eiland. Lekker lunchen op een terrasje en naar het archeologisch museum. Er zijn hier beelden gevonden die ruim 1000 jaar ouder zijn dan de piramides in Egypte (4000 v Chr)! Bijzonder! Maandag blijven we dicht bij huis. In het maritiem museum zien we veel over de rijke zeevaarttraditie en van de verschillende mogendheden die Malta hebben bestuurd. Het paleis van de inquisiteur maakt indruk. Het is niet alleen maar oudheden hier. In een Auberge van de Kruisridders bezoeken we een expositie van videokunst. Dat verwacht je hier niet. In de smalle steile straatjes lijkt de tijd verder stil te hebben gestaan. Geen supermarkt, maar piepkleine winkeltjes. Zo scharrelen we ons avondeten bij elkaar. De slagersvrouw omklemt de varkenspoot en snijdt er met haar scherpe mes heerlijke ham vanaf: 1 euro. Dit kan dus ook nog in Europa!

Gisteren naar de oude hoofdstad Mdina. Eerst met de bus naar de huidige hoofdstad. Op het centrale busstation kijk je je ogen uit: wat een bonte verzameling antieke bussen! Al deze museumstukken onderhouden hier gewoon de verbindingen: uniek! Mdina ligt prachtig op een bergtop. In de schilderachtige smalle straatjes vergapen we ons aan de prachtige paleizen, waarvan we er een van binnen bekijken met een audiotour. De laatste eigenaar was een kleurrijke figuur, die werkelijk van alles verzamelde. We kijken onze ogen uit. We lunchen in een restaurantje op de stadsmuur met uitzicht over het hele eiland. Terug in Valletta zien we vanaf de vestingwerken de zon ondergaan over de Grand Harbour. Ons appartement ligt in het goudgele licht: wat een plaatje!

Vandaag een lekker dagje genieten van ons luxe onderkomen. Morgen het eiland verder verkennen. Ondanks dat Malta zo klein is als Voorne-Puttgen is er ontzettend veel te zien. En natuurlijk gaan we ook nog naar het zustereiland Gozo. Zo vliegt ons 12-daagse verblijf veel te snel voorbij. Genieten van elk moment dus!

Hopelijk vinden jullie het ook leuk om via dit weblog iets van ons te ontvangen van niet zo heel ver van huis. Malta is voor ons absoluut een ontdekking!

Hartelijke Mediterane groeten van Koen en Wim.

Geke

Wat leuk om te lezen. Klinkt al heerlijk relaxt vakantiehouden! En dat appartement klinkt helemaal geweldig!

Rina

Jullie hebben het toch maar weer getroffen met dat appartement, klinkt goed...zo duurt de reis eigenlijk veel langer dan 12 dagen. Veel plezier nog de laatste dagen........

Lisette

Hoi Koen en Wim,
leuk om te lezen, vorig jaar deze tijd deden wij het omgekeerde: logeren op Gozo met uitstapje naar Malta. Wat zitten jullie daar schitterend!!
Is er ook dit jaar een Qormi wijn- en broodfestival? Was vorig jaar heel erg leuk (op de regen na) een aanrader!
Groetjes Lisette en Frits

Alan & Hamish

Ah, Malta. Lovely! Reading your account brings back great memory of our holiday there ... Goodness! ...10 years ago ! The pre-historic stone buildings are just fascinating. Looking forward to the next instalment !
Groetjes uit Londen!
A & H xxx

carmen

Lijkt mij heel erg leuk om een keer naar toe te gaan! misschien wil Hans nu ook wel mee na jullie verhalen en foto's.

Rebecca Amesz-de Buck

Tuurlijk vinden we Europese vakantieverhalen net zo interessant. Wij hebben na ons verblijf in Azie juist Europa met de korte reistijden (zoveel bijzonders te zien binnen een paar vlieguren van huis) zo leren waarderen!
Groet, Rebecca

tineke

net terug uit Zweden. Oook heerlijk geweest. Hoop dat jullie iets minder regen hebben. Geniet!!
groet