koenenwim.reismee.nl

De kust is weer veilig!

De kust is weer veilig!

Dinsdagochtend (30 oktober) zetten we de tv aan om de gevolgen van Orkaan Sandy te bekijken. Ze heeft enorme schade aangericht in New Jersey en New York. Door ons kamerraam zien we echter een beetje miezerregen en nauwelijks wind. We besluiten richting de kust te vertrekken. Alle musea etc. zijn dicht, maar gelukkig zijn de winkels weer open, dus dan maar shoppen! We betrekken een 'Comfort Suite' in Williamsburg, waar we 's avonds lekker bijkomen in de hottub van het hotel.

Williamsburg is de eerste 'stad' van de VS. Hier vestigden de Engelsen zich in de kolonie Virginia. Tabak zorgde voor grote rijkdom. De grootindustrieel Rockefeller zag aan het begin van de vorige eeuw in dat dit stadje voor de toekomst bewaard moest blijven. Hij betrok een bescheiden 'voorjaarshuis' en kocht door de jaren heen de niet-authentieke gebouwen en liet ze slopen met een prachtig openlucht museum tot gevolg. Zo stap je in een tijdcapsule en waan je in 1770. Alle medewerkers lopen in18de eeuwse kostuums. Er worden historische scenes nagespeeld en oude ambachten uitgeoefend. We maken bijvoorbeeld een rechtszaak mee tegen een katholiek. Gelukkig wordt de 'verdachte' niet veroordeeld vanwege zijn geloof. De hele dag krijgen we zo op een erg leuke manier geschiedenisles!

Donderdagochtend rijden we naar de grootste marinehaven ter wereld in Norfolk. Helaas zijn de rondleiding in november pas 's middags, dus die moeten we missen. Dat gemis wordt goed gemaakt als we bij het uitkijkpunt van de tunnel onder de Chesapeake Bay een onderzeeboot zien varen! We lunchen in een visrestaurantje met heerlijke crabcakes. Dan doorrijden naar de grootste badplaats in Maryland: Ocean City. Het is nu een spookstad. Kilometerslange wegen met hotels en restaurants: allemaal gesloten. Uiteindelijk wordt het pizza op de kamer.

Het uitzicht vanaf ons balkon is 's ochtends fenomenaal: een schitterende zonsopkomst. Een prima plek om te ontbijten. De temperatuur is na de storm wel flink gezakt. We wandelen over de verlaten boardwalk en rijden de staat Delaware binnen. De kustweg is gesloten vanwege stormschade. Lewis was in de 17de eeuw een Hollands walvisstation. Voor het plaatselijke museum hebben ze het stadhuis van Hoorn nagebouwd! In Delaware is alles tax free, dus daar maken we gebruik van! We overnachten in de hoofdstad Dover. Na het kopen van een nieuw zeiljack voor Wim rijden we naar New Castle. In het Court Huis krijgen we een uitgebreide rondleiding. Het gebied kent een roerig verleden waarin Hollanders en Zweden een grote rol speelden. Daar wisten we niets van. In de plaatselijke herberg eet je oud Hollandse gerechten van tinnen borden. Zo wordt het verleden levend gehouden. 's Avonds zien we in Wilmington een reizende Broadwayshow: Anything Goes! Wat een heerlijke voorstelling!

Dan is het tijd om onze auto in te leveren. Zondagochtend rijden we met de trein Philadelphia in. We nemen onze intrek in ons hotel middenin het centrum. Eerst naar het Museum of Art (op 2 na het grootste van de VS). We zien vele Hollandse meesters, de beroemdste impressionisten en enorme volkenkundige afdelingen. Ook het Rodin Museum bezoeken we. Macy's is gevestigd in een prachtig pand met atrium waarin het grootste orgel van de VS hangt. We eten heerlijk Vietnamees in Chinatown.

Onze laatste dag lopen we door de historische Old town. We lopen door het oudste continubewoonde straatje van de VS, lunchen in de oude Beurs met de beroemde Cheesesteak en gaan natuurlijk kijken naar de Liberty Bell: voor de Amerikanen hét symbool van de vrijheid. In de Liberty Hall werd de Onafhankelijkheidsverklaring getekend. Na koffie met cheesecake wordt het tijd om huiswaarts te gaan. Met 3 uur vertraging (het toestel moest na 1 uur vliegen terugkeren naar de luchthaven) landen we op Schiphol.

Inmiddels is de jetlag weer overwonnen en kunnen we nagenieten en terugkijken op wederom een zeer geslaagde reis door weer een ander stuk van de VS! Volgend jaar vast weer!

Ria

Bijzondere reis weer!! Fijn dat jullie veilig terug zijn...

Lenie Aelen

Hi Coen en Wim,
Heb genoten van dit reisverhaal, het lijkt mij een zeer interessante trip (maar Sandy hoeft er niet bij te zijn),
Groetjes, Lenie

Bd

veel photo's met blauwe lucht, schone kust (bijna...)het gaat de goede kant op daar. Bedankt voor blog en photo's.
Welkom thuis!!!

Selma

Leuk om jullie op reis te volgen! Gezellig. Op naar een volgende reis?!

Rina

Jeetje dat is snel gegaan, jullie zijn alweer thuis!!
Gelukkig zelf geen last van Sandy gehad.........
Nu nog even nagenieten.

jaap en anneke

Wat een prachtige verslagen. Amerika staat al lang op ons reisverlanglijstje,moeten we doen . We zijn nu in Marokko. Heerlijk klimaat.groet

Laurens

Weer genoten van de verhalen en de foto's.

Groetjes, Laurens

Rebecca Amesz-de Buck

Erg leuk om jullie avonturen te volgen en ik leer er ook nog wat van ;)!

Elvira

Een bijzonder stuk US zo meegemaakt met Sandy's whirlwind en gevolgen ervan...welkom thuis intussen!!