koenenwim.reismee.nl

Oversteek naar Vancouver Island

Hallo allemaal,

Hier het vervolg van onze reisimpressies.

Woensdag 24 augustus: vandaag een heel programma. Achter ons appartementje fietsen we het Stanley Park in en genieten van een rondje schiereiland. Een grote oase in de stad met vergezichten, een aquarium, zwembad en ander vertier. Dan wordt het spannend. Na rondvragen hebben we een ticket op het watervliegtuig naar Saltspring Island geboekt. De reguliere vluchten worden ‘opgevuld’ met dagjesmensen. De drijvers van de 9-persoons De Havilland Otter schieten door het water en het toestel stijgt op vanuit Vancouver haven. De groene paradijsjes van de Gulf eilanden glijden onder ons door voordat we licht stuiterend in de haven van Salt Spring eiland bij Ganges landen. We mogen overstappen op een De Havilland Beaver uit 1952 voor een korte vlucht naar Maple Bay waar Harold, onze piloot, iemand moet ophalen. Van de grote stad meteen in een afgelegen gemeenschap. Behendig laat hij het toestel uitdrijven en springt net op tijd op het ponton om de spring vast te maken. ’s Middags staan we wat beduusd weer in Vancouver haven.

Wat een verschillende werelden! Daar komt er nog één bij als de musical ‘The Book of Mormon’ zich aan ons ontvouwd. Een wens van Koen en in al in Nederland geboekt. Veel humor en ‘strong language’; de zaal ligt plat. In het programmaboekje een uitnodiging van de Mormonen om vooral het echte boek van Mormon te lezen!

Een rustiger reisdag! Auto ophalen en daarna met de ferry de oversteek naar Victoria, de zeer ‘Britse’ hoofdstad van British Columbia. Mooie vaart door een deel van de Gulf eilanden. Een avondwandeling en fish en chips bij een ‘shack’ in de haven. Neuzen in een geweldige boekhandel en boekjes over het Haida volk rijker.

Het Zuiden van Vancouver Island is druk, maar als we dichter bij ons einddoel Port Alberni komen dunt het verkeer uit, een verademing! Het plaatsje ligt aan het einde van de Alberni Inlet, een ‘fjord’ van de Pacific. Een diepzeehaven, groot geworden door o.a. houtverwerking en visserij. Port Alberni ligt prachtig tussen de bergen en de avondzon (28 graden) voegt een palet aan kleuren toe. Ons onderkomen blijkt een comfortabel ingericht woonhuis te zijn

Of het nu het piepkleine maritieme of spoormuseum is: iedereen is trots op de culturele en industriële monumenten. Port Alberni kreeg al snel een spoor- en bootverbindingen. Nadat de eeuwenoude bomen in de VS op waren is de westkust van Canada in enkele decennia gekapt Gelukkig zijn er parken opgericht en herstelt de natuur zich langzaam, hoewel bosbouw een belangrijke bron van inkomsten blijft. De machinist speelt kwistig met de stoomfluit. We stappen uit bij de McLean Mill: de enige houtzagerij op stoomkracht die over is. Gered door vrijwilligers. Het terrein ziet er uit zoals het in 1965 is achtergelaten. Tot die tijd hebben trein en zagerij op stoomkracht gewerkt. Toeristisch met ‘animeerjongens’, maar erg interessant.

In de middag een mooie wandeling langs de Stamp River. Bij de vistrap om de trekkende zalm langs de waterval te leiden is het druk met wachtende vissen.

Morgen verder naar de Westkust. Afwachten wat het weer gaat doen.

Reizigersgroet,

Wim en Koen

Jolanda Suykerbuyk

Erg leuk om jullie "avontuur" mee te mogen beleven. Wat een belevenissen allemaal, zeer indrukwekkend ! Geniet ervan , maar op zijn tijd ook even rustig aan doen ????Groetjes uit Halsteren. Kees en Jolanda.

Marian

Fantastisch!!! xx

Ria

Mooi verslag! geniet van de rest van de tocht!

Rina

Fantastisch allemaal, jullie kunnen wel een boek gaan schrijven