koenenwim.reismee.nl

It is good to be back home!

Hallo allemaal,

Het Brooklynmuseum heeft een brede collectie kunst, historische voorwerpen en stijlkamers. In de lichte hal beelden van Rodin en de bijzondere feministische eettafel trekken de aandacht. Aan de grote driehoekige tafel van Judy Chicago is voor 39 belangrijke vrouwen gedekt, ieder in de eigen stijl. Niet alleen de feministische uiting, maar ook de geëtaleerde zeer vrouwelijke gerechten baarden in 1970 (en nu) opzien. Bijzonder is het oudste Nederlandse houten huis (het Jan Martense Schenck House uit 1676) , dat in zijn geheel in het museum staat. Een foto van eind 19e eeuw laat zien hoe landelijk het huisje toen in het grotendeels onbebouwde ‘Breukelen’ lag.

Een feestdag: Columbus Day. Toet Italian Heritage presenteert zich. Brandweermannen, de politiek, het bedrijfsleven en cheerleaders, alles met een Italiaans sausje. Op de zonnige dag vermaken kinderen zich met de radiografisch bestuurbare zeilbootjes in Central Park. Natuurlijk ontkomen we niet aan het tweede presidentiele debat, een tenenkrommende happening. Met de verkiezingen in zicht worden mensen aangespoord om zich te registreren om te kunnen stemmen.

De Orkaan Sandy liet een spoor van vernieling na in de stad New York.Tijdens een paar wandelingen langs de waterkant genieten we de mooie boulevards die de herstelprojecten hebben opgeleverd. Soms zicht op Brooklyn vanaf de Oostkant van Manhattan, soms zicht op de Hudson baai vanaf de wijk Red Hook (Nederlanders noemde het Rode Hoek) in Brooklyn. Deze wat verpauperde wijk kreeg een impuls door de komst van een grote Ikea-vestiging (uitstapjes!) en renovatie van pakhuizen. De enorme Queen Mary II ligt afgemeerd aan de haven die weer een heel andere blik op Manhattan geeft. We lopen door het Tompkin Park en de oude ‘hippiewijk’ East Village. Braakliggende percelen zijn, met hulp van de stad, omgetoverd tot mooie tuinen met bijbehorende versieringen op de hekken. Hip, mooi, maar onder de parasol is de slaapplaats van een dakloze.

Ook dichter bij huis blijft genoeg te zien. Natuurlijk doen we onze boodschappen in de ‘buurtsupermarkt’, de Brooklyn Fare, inderdaad om de hoek. Waar we vaak afdalen naar de metro ligt het Stonewall monument. In 1969 was de homogemeenschap de regelmatige invallen van de politie zo zat dat politie werd verdreven met alles wat los en vast zat. De actie wordt gezien als de start van de homo-emancipatie in de Verenigde Staten en werd ook in andere landen aangegrepen voor actie. Ondanks (of dankzij?) de bonte etnische mix gecombineerd met focus op fundamentele rechten kan iedereen zich veilig voelen. Met Greg wandelen we langs een aantal kunstgaleries in de wijk SoHo en eten we bij een Italiaan vlak bij huis.

Nog een keer onbijt op ‘onze pier’, een bezoekje aan het Washington Square Park. Muzikanten spelen, een levend beeld schminkt zich in het park. Dineren bij ondergaande zon op het puntje van Manhattan. Weer een ander zicht op het vrijheidsbeeld.

En dan: inpakken en schoonmaken. We krijgen een rondleiding door het gebouw van de Verenigde Naties waar de geschenken uit alle windstreken blijven boeien, o.a. het gebrandschilderde raam van Chagall en één van de wanttapijten die de Rockefellers door Picasso hebben laten maken.

Traffic jam: de rit naar John F. Kennedy Airport duurt een kleine twee uur. Wij zijn gelukkig op tijd, maar onze crew niet. Na een overstap op IJsland zijn we vrijdag rond het middaguur op Schiphol. Koens ouders halen ons op van het station. Uitpakken en inkopen doen voor het omvaren van ons schip op zaterdag. Nederland is ook mooi, vooral vanaf het water. It is good to be back home!

Reizigersgroet,

Wim en Koen

Laurens

Welkom thuis en bedankt voor de mooie verhalen en foto's

Dick

Ik heb genoten van jullie verhalen en foto´s!

Selma

Koen en Wim,
Wat een mooi verslag van jullie reis. Leuk om te volgen en te lezen. Welkom thuis!

Rina

Welkom terug. Wat zullen jullie nog vol zitten van alle indrukken. Mooi om dit alles mee te beleven via jullie reisverslag, echt een boekwerk inmiddels. Probeer dat vakantiegevoel nog even vast te houden.

Sander

Ik vind het top dat jullie met deze reis een oude wens in vervulling hebben laten gaan. Ik word er altijd blij van als mensen hun hart volgen. Geniet van Nederland en op naar het volgende avontuur?!

Frits Jansen

Mooie reisverhalen en foto's! Nog even nagenieten in Nederland.

Ferd

Koen en Wim, het waren weer prachtige verhalen. Voelde alsof ik erbij was ;-)