koenenwim.reismee.nl

Reisverslag Texas en Louisiana november 2009

Reisverslag Texas en Louisana (30-10-09 tot 13-11-09)

Dit najaar weer op reis door de VS. Van Houston, Texas naar New Orleans, Louisiana dt keer. Over contrasten gesproken!

Vrijdagochtend de 30ste vertrekken we met KLM naar Houston. Best een lange vlucht, maar we hebben ruime plaatsen. De auto bij Alamo ophalen. Gelukkig is er geen economy car, dus weer een ruime auto, een Dodge dit keer. Het is 3 uur 's middags. Eerst naar de locale ANWB voor gratis kaarten en informatie, altijd een prima startpunt. We kijken even vreemd op: de dame aan de balie is een kat! Morgen is het Halloween... We eten in een Mexicaans buffetrestaurant en zoeken een hotel op. Om half 9 gaan onze luiken dicht.

Zaterdagochtend kunnen we er weer tegen. Na een uitgebreid ontbijt op weg naar College Station, de plaats waar Bush senior zijn presidentiële bibliotheek heeft laten bouwen. Het is een bijzonder gebouw met interessante exposities, films etc. Zo krijg je een blik in 4 jaar Amerikaanse en wereldgeschiedenis. In het plaatsje eten we bij het razend populaire kiprestaurant, Dixie Chicken. Lang wachten, maar de sfeer is bijna Leids, veel studenten dus. Leuk. Door een mooie streek rijden we naar Austin, de hoofdstad van Texas. Tegen de schemering rijden we door een woonwijk en opeens zien we allemaal kleine spookjes en monsters: Halloween! We lopen door de wijk met alle ouders en kinderen. Trick or Treat. Het ene huis is nog mooier versierd dan het andere. Kosten nog moeite worden gespaard om het griezeligste spookhuis te maken, voor 1 avond! Ontzettend leuk om dit zo mee te maken!

Zondagochtend lopen we door de stille binnenstad. We bekijken het capitool, dat groter is dan die in Washington. We maken een wandeling langs de Colorado rivier. Het is een heerlijk relaxte ochtend zo. Dan naar nog een presidentiële bibliotheek, die van Johnson. Deze is nog indrukwekkender. Zijn periode in het Witte Huis was dan ook heel roerig: door de moord op Kennedy aan de macht gekomen en natuurlijk de Vietnamoorlog. Na de lunch kan Wim zich helemaal uitleven in een Antique Mall en natuurlijk wordt daar bakeliet gekocht! Het is 1 november en in Mexico wordt dat Todos Los Santos (Aller Zielen) gevierd en dat doen ze ook in het prachtige Mexicaans cultureel centrum. Tegen zonsondergang zien we de vele dodenaltaren en eten we Mexicaanse snacks. Zo beland je in de leukste locale feestjes!

Maandagochtend gaan we naar het Texasmuseum, waar we de geschiedenis van de staat zien (de Indianen, de strijd tegen de Mexicanen bij de Alamo, onafhankelijkheid etc.) en een nogal patriotische IMAX film over Texas. Dan is het tijd om te shoppen. In 2 enorme Outlet centers gaan we helemaal uit ons dak tot half 9, voorlopig geen broeken en schoenen meer nodig... We rijden door de Hill Country, waar veel Duitse immigranten wonen (die zijn in de 18e en begin 19e eeuw hier gekomen). Er is Wurstfest, maar dat laten we aan ons voorbij gaan... Wel bezoeken we de oude plaatsjes Gruene en New Braunfels, waar veel oude houten gebouwen staan (o.a..de oudste Dance Hall). We eten heerlijke schnitzel, geserveerd door dames in vrolijke Duitse rokken. Er lopen mannen in lederhosen. Kortom snel weer door!

In San Antonio (de op 6 na grootse stad van de VS) kiezen we voor het Holiday Inn dat midden in de stad ligt aan de Riverwalk. Dit is een lus in de San Antonio rivier waarlangs op een verlaag niveau prachtige paden liggen met vele restaurants (denk aan Utrecht, maar met een vleugje Disneyland!). Eerst naar de Alamo, een oude Mexiaanse missiepost, beroerd vanwege The Battle, een bedevaartsoord voor Texanen, maar wij hebben net zo veel met de strijd tegen de Mexianen... Toch wel bijzonder. We wandelen door de stad, die heel vriendelijk aandoet. Eten bij het Hard Rock Cafe aan de Riverwalk. Woensdag rijden we de Mission trail, langs 4 missieposten. De Spaanse Franciscanen hebben hier vele zieltjes gewonnen. Van de oorspronkelijke Idianencultuur is hier niets meer over. De missies liggen prachtig verscholen in de grote stad. 's Middags lopen we door het King William district met prachtige huizen van rijke industriëlen. In Texas moet je natuurlijk een keer barbecue eten. Dat doen we aan de Riverwalk. En dan in het prachtige Majestic Theatre naar een concert van de Doobie Brothers! Echte American Rock (Listen to the Music!).
‘s Ochtends rijden we over de Interstate vanuit San Antonio richting Houston naar het Johnson Space Centre. Onderweg bezoeken we een antique mall in een oude bioscoop in een klein stadje. Erg sfeervol. In het NASA centrum volgen we een tour langs de belangrijkste onderdelen van het complex. Zo zien we het commandocentrum waar vandaan alle missies werden geleid, o.a. die van de eerste maanlanding (The Eagle has landed). In een andere ruimte staan modellen op ware grootte waar astronauten oefenen met de apparatuur. Heel interessant allemaal. We rijden door naar de kust, naar Galveston. Deze oude havenstad heeft vorig jaar zwaar te lijden gehad tijdens Hurricane Ike. Gelukkig is er veel weer opgebouwd. We hebben een motel aan zee en eten in het beste visrestaurant heerlijke Mahi Mahi, een vissoort uit de Golf van Mexico. De bediening is er ouderwets hoffelijk. Na een wandeling langs de zee om het eten te laten zakken te bed.

Vrijdagochtend rijden we langs de vissershaven en door de historische wijken. Wat een schitterende huizen! We bezoeken het huis van een rijke industrieel, waar later een bisschop in heeft gewoond. Het heeft dus een bijzondere geschiedenis. Zo krijgen we een goed beeld van het verleden van deze mooie plaats. Dan wordt het echt tijd om Texas te verlaten. Louisiana wacht op ons! Onderweg koopt Wim een zeiljack. We slapen net over de grens.

Op pad in het voormalige Franse Louisiana. In Lafayette naar 2 antiekzaakjes en door naar het moerasgebied in het uiterste zuiden. Het is laagseizoen en het valt niet mee om iemand te vinden die ons op een swamptour wil meenemen. Morgen weer... Na een typische Cajunsoep, Gumbo met vis of worst, rijst en speciale kruiden, gaan we naar een visitorscentre waar we van alles zien over de Southern way of life en een film bekijken over handvisser. Ja, vis die met de hand uit de grond wordt gehaald. Heel bijzonder! Dan nog even shoppen, dat kan overal in de VS...

Zondagochtend om 10 uur ligt de boot klaar voor onze tocht door het moeras. Het is niet zonnig (Hurricane Ida komt er aan!), dus weinig kans dat we alligators zien. Het gebied is prachtig. Alle bomen bedekt met Spaans mos, wat een sprookjesachtige sfeer geeft of spookachtig, afhankelijk van het uur van de dag. We zien veel vogels en we hebben geluk: een kleine alligator. 's Middags bezoeken we een Creoolse plantage, die door vrouwen werd gerund. Indrukwekkende verhalen over het leven van de Franse eigenaars en de slaven. Het wordt al vroeg donker, dus snel naar onze cabin in het Fontainebleau State Park. Twee nachten in een huis op palen in het Pointchartainmeer: fantastisch! Nauwlettend huden we het weerbericht in de gaten, want er is een Hurricane-alarm. Ike heeft niet de kracht van Katrina, maar het Zuiden wordt wel deels geevacueerd. Voorlopig is het nog droog, maar de wind is al wel stevig. Maandag niet te ver weg. In het park maken we een mooie wandeling door het moeras. In Slidell antiek- en modern winkelen en op een farmersmarket doen we inkopen voor de maaltijd: een heerlijke salade. Die nacht spookt het flink. 's Ochtends breekt de zon al weer door. We ontbijten op het balkon met meerzicht. Bepakt en bezakt weer verder, maar dan even schrikken: de auto staat in het water! De Hurricane heeft heeft het water van het meer zo ver opgestuwd, dat hebben we vaker meegemaakt in New Orleans (dat aan de overkant van het meer ligt). Op blote voeten inladen dus maar... De brug door het meer brengt ons snel op onze laatste bestemming: New Orleans. We hebben een hotel midden in het centrum. Het beroemde French Quarter is niet overstroomd geweest. Dit is gebouwd op een hoog gedeelte (zo deed men dat vroeger!). In de buitenwijken zien we nog veel dichtgetimmerde huizen. Opeens staan we in een oude Franse (of eigenlijk Spaanse) stad. Wat een sfeer! In Bourbonstreet komt uit elke deur een andere live muziek. Daar moet natuurlijk op gedronken worden! We kiezen voor een Daiquiri, een ijscocktail in een McDonaldsbeker. Dat kan alleen in Amerika! Je mag hiermee over straat. We gaan chique uit eten bij Muriels op het Jacksonsquare, het oude Plaza de Armas.

Woensdagochtend om 10 uur gaan we met een vrijwillige gids de stad door. Hij vertelt over de roerige geschiedenis van de stad, die dan weer Spaans, dan weer Frans en uiteindelijk Amerikaans werd. Na de lunch lopen we langs de rivier en maken foto's van de schoepraderboten. 's Middags naar een ander deel van de stad, waar leuke (antiek-) winkeltjes zijn. Hier is het helemaal niet toeristisch en veel leuker dan The French Quarter. We eten een typische snack in een fastfood keten met alleen lokaal eten, crawfish met rode bonen: heerlijk! Later op de avond eten we bij Mommy, waar we tussen de brandweermannen zitten. Weer heel anders dan gisteren!

Onze laatste ochtend nemen een antiek trammetje (er zijn hier geen moderne) en rijden op en neer naar het eindpunt. Onderweg zien we de mooiste huizen. Vrijwel alles is prachtg opgeknapt, deze mensen waren allemaal goed verzekerd. Wat er in de armere wijken gebeurt zie je niet vanuit deze tram... We sluiten af met een verplichte stop in New Orleans: cafe au lait met beignets bij Cafe du Monde, mierzoet, maar erg lekker!

En dan zit het er weer op. Via Memphis vliegen we naar Amsterdam. We kunnen terug kijken op 2 heerlijke weken. De 2 bezochte staten zijn heel verschillend: Het uitgestrekte Texas met de cowboys en Mexicaanse invloeden en Louisiana met de moerassen, zwarte bevolking en Franse roots en natuurlijk het swingende New Orleans. Daar zullen we zeker nog eens terugkeren!

Koen en Wim.