koenenwim.reismee.nl

Hong Kong en Macau

Beste allemaal,

We zijn 5 dagen onderweg, maar het lijken wel 5 weken. Zo veel hebben we al meegemaakt en we hebben al meer dan 500 foto's gemaakt. Hoogtijd dus voor ons weblog!

De dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw vliegen voorbij. Koen rondt de laatste bankzaken af en Wim maakt zo'n vijftien overdrachtmapjes. Tussendoor doet hij ook (hopelijk) de laatste twee examens op de Enkhuizer zeevaartschool. Oud en Nieuw vieren we op de Schelpenkade en op straat met de buren. Loes en Theo zwaaien de 'kinderen' uit op Schiphol. Vanuit de lucht geven de witte vlakken met scherpe begrenzing een prachtige aanblik.

Cathay Pacific brengt ons in een kleine elf uur naar de luchthaven Chek Lap Kok. Volgens de Lonely Planet reisgids 'the world's largest civil engineering project when opened in 1998'. Hoezo trots op Nederland,,,,

Hong Kong Island

Het lijkt alsof we fors tegen de tijd in zijn gevlogen. Hong Kong is nog helemaal in kerststemming. Een comfortabele treinrit brengt ons naar de wijk Causeway Bay op het oorspronkelijke Hong Kong eiland. Voor eeuwig overgedragen aan de Engelsen, sinds in 1997 een gebied met een hoge mate van autonomie binnen China.

Het eerste 'kippenhok' wijzen we af en dan krijgen we een ruime kamer. Vanuit dit Hong Kong hostel (hoe kom je er op) stappen we zo het drukke leven in. Ieder merk van enige allure heeft hier tenminste één winkel. Druk is relatief. Na een paar uur kunnen we over de hoofden lopen. De metro brengt uitkomst. Goedkoop, schoon, snel en zo gemakkelijk af te rekenen. Met de octopuscard staat de wereld hier open. Waar zou je hier nog iets vinden dat niet is aangepast?

Star ferry

Sins 1888 verbinden de veerboten van 'Star ferries' Hong Kong eiland met het vaste land. De geklonken schepen lijken uit die tijd te stammen. Via de Victoria haven varen we voor 15 eurocent naar Kowloon, het vaste land. Belaagd door horloge verkopers haasten we ons langs de bling bling kerstversiering naar een restaurant. Heerlijke Japanse soep (ramen) met varkens- en rundvlees.

Terug op het eiland doen we een dutje om energie op de doen. Dat is nodig voor de romantische vaartocht. Vanaf het water wordt de bonte kerstversiering een compleet lichtspektakel De wolkenkrabbers ijveren om mooi, mooier, mooist.

Intussen hebben we kaartjes gekocht voor de 'Turbo jet sea express' naar Macau.

Het harde bed is geen probleem: we vallen als een blok in slaap.

Macau

Eeuwen voor de Engelsen dat in Hong Kong deden, zetten de Portugezen voet aan wal in Macau. Toen China Hong Kong eenmaal had overgenomen, volgde Macau snel in 1999. Daarvoor vreesde China de economische gevolgen.

Na een vlotte vaartocht van een uur stappen nemen we blijmoedig de bus in de verkeerde richting. Een puber wordt door de volwassenen in de bus aangewezen om met ons te communiceren. We vinden onze weg prima.

Soms ver verscholen achter de Chinese bouw vinden we mooie pleinen en kerken. De Chinese toeristen gedragen zich in de kerk al niet anders dan in de boeddhatempel. Zo'n kerk is ook een pretpark en natuurlijk willen ze op de foto met Jezus en Maria.

Vanaf het fort Monte kijken we uit over de stad. Echt een plaats voor een bruidsreportage. Iedereen is feestelijk gekleed, de dames compleet met witte stola.

Eén van de kanonnen, nota bene afgevuurd door een monnik heeft de Nederlanders weerhouden om Macau in te nemen in 1622. Nou ja, hij trof ook net het munitieschip.

De 'fish Portugese style' smaakt prima. Geglazuurde tegels op de grond en aan de muur. Hele Chinese families eten hier hun luxe lunch. Tijdens de wandeling zien we overal de tegeltjes waarmee de straatnamen worden aangegeven. Macau is nog steeds tweetalig. De monumenten zoals het Dom Pedro theater en de Moorse barakken staan er kleurig bij.

Na een bezoek aan de A-Ma tempel lopen we nog even in en uit het maritiem museum. Het A Lorcha restaurant kiezen we voor het diner. Deze keer kiezen we voor avontuurlijk. Vooraf een salade van gedroogde kabeljauw (Wim) en varkensoren (een specialiteit) (Koen). Gevulde inktvis (Koen) en garnalen (Wim). Het kraakbeen in de dunne schijfjes varkensoor bleek toch te taai. Leuk geprobeerd. De rest was lekker.

Macau is het Las Vegas van China. Als de avond valt prijst de ene gokhal zich nog kleurrijker aan dan de andere. De bus terug voor de ronkende ferry naar Hong Kong.

Hoogtepunten

Beetje uitslapen en na het ontbijt tussen de Chinezen (eieren met spek en havermout) staan we even later op Victoria Peak. Ook al zo'n landmark. Vanaf 1888 kan iedereen het eiland en omgeving bewonderen. De zon doet zijn best om sluierwolken op de lossen. Het begrip compacte stad is hier wel heel ver doorgevoerd!

Van het ene hoogte punt naar het andere.

Ngong Ping Plateau met het grootste beeld van een zittende Boeddha is één van de populairste uitstapjes voor Hong Kong Chinezen. Ook hier de combinatie van pretpark en religieus centrum. De rit op de kabelbaan naar het plateau is fantastisch.

Heerlijk om ook weer even echt buiten te zijn. Toch zit je in een half uur weer helemaal in het centrum. Deze keer nemen we de dubbeldekker tram. Volgens de Chinese Canadees die met zijn familie kort geleden terug is gekomen (dubbele nationaliteit verdiend) is dit vervoermiddel het leukst. Ze behoren ook tot de eerste luxe die de Engelsen op Hong Kong eiland introduceerden.

Nu nog de stad in en vanavond vliegen we naar Nieuw Zeeland. De rust daar zal wel weer even wennen worden!

Hartelijke groet,

Wim en Koen.

mascha

hallo wim en koen,

zo te lezen hebben jullie het al goed naar jullie zin.
stel, stel jullie gaan naar te puke op nieuw-zeeland (noordereiland), dan zou ik het erg leuk vinden als jullie bij een oom en tante van mij langs kunnen gaan.

maar ja, misschien hebben jullie al meerdere verzoeken gekregen, maar niet gevraagd is altijd mis.

geniet van de leuke tijd welke jullie tegemoet gaan en ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.

groetjes mascha

tineke

ha koen en wim,
heerlijk om te lezen. jullie genieten volop en ik ook.
Ik heb inmiddels geboekt naar Bangladesh, met....Cathay airways. Hoe was het vliegtuig???????

Lisette Couwenberg

Hallo Koen en Wim,

heerlijk om te lezen en een beetje met jullie mee te mogen genieten.
Veel plezier verder. Ben benieuwd naar de rest!

Peggy

Beste Wim en Koen.
Wat leuk jullie verhalen te lezen. Twee jaar geleden ben ik ook in HongKong geweest en herken veel. Wat een belevenis he en wat zullen je twee examens lang geleden voelen Wim!
Goede reis naar Nieuw Zeeland en blijf stabiel!
Groet en happy twenty-ten!
Peggy

jopie

Hoi Koen en Wim,
Jullie zitten nu in het vliegtuig op weg naar Auckland,onderweg nagenietend van Hong Kong met 500 foto's...Geweldig !Genoten van het verslag.Een goede reis verder, groetjes Jopie.

elvira

Moge al jullie andere avonturen ook van grote hoogte zijn!!!
veel plezier, maar dat klinkt bijna overbodig...:)
dikke zoen, elvira

Ria

Dank voro he tleuke verhaal.
Ga verder met genieten! Ria

Ida

Alsof ik weer even terug in Hong Kong was, wat kunnen julie toch mooi schrijven!

Veel plezier verder!

Ida

Gert-Jan

Hoi Koen en Wim,
Wat een feest de eerste dagen al, de omgeving, het eten... En dan 500 foto's in 5 dagen, geweldig!
groetjes,
Gert-Jan.

joppe

wat een superleuke ervaring moet het zijn in Hong Kong.
dit is vast een leuk begin van het nieuwe jaar. stuur vooral meer fotos'! wat mij betreft allemaal. Ik hoop voor jullie dat er nog heel veel avonturen staan te wachten.

groetjes

Rebecca Amesz-de Buck

Leuk om jullie reis zo van "dichtbij" mee te maken. De Hong Kong verhalen zijn herkenbaar en dat zal met Nieuw-Zeeland af en toe ook zo zijn. Volgen jullie het nieuws in NL nog een beetje? Het is hier heel anders dan bij jullie: sneeuw en ijzel!

groetjes

Fanne Doeven

Hey Koen en Wim.
Leuk om nu al avonturen van jullie te lezen.
Ik wil jullie nu nog de beste tijd wensen die er bestaat, dat jullie van jullie tijd samen zoveel kunnen genieten en een heel gelukkig nieuwjaar!!
Superleuk dat jullie moeite nemen dat wij jullie verhalen kunnen lezen met veel humor erin!
Bedankt.
Groeten van Fanne.

Alan & Hamish

Reading about your adventure in HK and Macau is making us itching to go again !!

jop

leuk