koenenwim.reismee.nl

Witte toppen en blauwe pinguins

Opstaan

Morning has broken': de cd van Cat Stevens zit nog in de speler. In tegenstelling tot zijn jubelende tekst zijn wij zijn een beetje 'gebroken'. Het bed is snel in elkaar te zetten en ligt goed. Alleen wisten wij natuurlijk niet dat het zo koud zou worden. Het natuurlijke proces van 'dekbed trekken' heeft ons allebei een halve warme nacht bezorgd. Nu gebruiken we de deken ook en gaat het veel beter.

Mount Cook

De warmte van de douche maakt de ledematen weer los en de emoties bij het prachtige uitzicht over het Tekapo meer met aan de horizon de witbesneeuwde Mount Cook doen de rest. Een kapitein van één van de opnemingsvaartuigen van Cook noemde de berg Mount Cook, die met 3755 m. de hoogste berg van 'Australië-Azië' is. Voor de Maori's heeft de berg mythologische waarde als de 'cloud piercer' of Aoraki. De plaatselijke kerkgangers hebben de keuze: of aandachtig naar hun voorganger luisteren, of wegdromen bij het uitzicht over het meer en Mount Cook. Dan moet je in hogere sferen komen!

Waitaki rivier

Terwijl we fotograferen pakken de wolken zich samen rond de piek van de berg. Het wordt letterlijk een wolkpiercing. We besluiten naar het zuiden af te zakken en rijden via het Pukakimeer naar Omarama. Ook toevallig: voor de lunch parkeren we voor een antiekzaakje. Met een Tsjechische thermoskan en een meetlint van bakeliet rijker trekken we verder. De meren met groene heuvels en imposante besneeuwde bergen op de achtergrond vormen een prachtig decor.

We rijden door de vallei van de brede en wild stromende Waitaki rivier. Geen wonder dat Nieuw Zeeland veel energie uit witte steenkool haalt.

Omaru

Na de laatste heuvel verschijnt opeens de Stille Oceaan en bereiken we Omaru. Eens dé exporthaven voor graan en ingevroren vlees. Voorname zandstenen gebouwen herinneren aan deze tijd. Aan de nogal desolate haven ligt een pakhuis met kostbare lading: whisky in het 'Barrel House'!

Eigenlijk gesloten, maar als we zeggen speciaal voor een flesje Nieuw Zeelandse whisky te komen gaat de deur open. In een hoek van het bruine interieur zit een Zweeds echtpaar te genieten van een proeverij. Op hun advies gaan we voor de 18 jaar oude malt van de teloor gegane Willowbank Distillery. Het geweldige pakhuis van zandsteen en hardhouten balken was in de 18e eeuw eens het grootste gebouw van Nieuw Zeeland. Een ontdekkingstocht die we voor een deel op eigen gelegenheid mogen maken in de aangename aroma's van de whisky.

Onderweg naar het ´Shag point´ voor de pinguïns en zeerobben dineren we met uitzicht op de woeste oceaan. Zeerobben zien we wel, als we de foto´s goed bekijken hebben we de aalscholvers in de verte voor pinguïns aangezien... Wel komen we onverwacht een geeloogpinguin langs het pad tegen.

Van Moeraki naar Dunedin

We slapen in Moeraki aan de kust. De ochtendwandeling voert langs de pier waar kabeljauw aan wal wordt gebracht. De ´Moeraki boulders´ zijn een begrip. Enorme ronde stenen op het strand, die aan elkaar gelijmd lijken. Herkomst onbekend.

De universiteitsstad Dunedin is levendig en welvarend. Daarvan getuigd het prachtige historische station maar ook het moderne stadsmuseum met een zeer bezienswaardige collectie voorwerpen van de Maori's en de andere volken uit Oceanië. Daar ontdekken we ook dat een kiwi niet alleen een harige vrucht is.

Albatrossen en blauwe pinguïns

Een slingerweg langs de zeearmen voert naar het albatroscentrum op de uiterste punt van het Otago schiereiland. De wereld houdt hier wel een beetje op. Na een uitleg over de albatros zien de de majestueuze vogels glijden als zweefvliegtuigen. We hebben net geleerd dat dit ook hun overleving is. Hoewel ze niet zo sterk zijn kunnen ze enorme afstanden afleggen. Oma albatros was vorig jaar verdwenen op een leeftijd van ruim 70 jaar!

In het begin van de nacht zien we een kolonie van zo´n 60 parmantige blauwe pinguïns uit zee het land op komen om hun jongen te voeden. Ze zitten in holen in het zand en roepen naar hun ouders. Ontroerend! Hier wordt uitleg gegeven door vrijwilligers.

Vandaag doen we het wat rustiger aan. Uitslapen en via de bergen terug over het schiereiland. De uitzichten zijn vast prachtig, maar wij rijden in de wolken. Het is een druilerige dag. Aan de kust is het wel droog en daar genieten we van de prachtige heuvels met duizenden schapen en het strand met fantasievol drijfhout. Je voelt je net Robinson Crusoe.

Hartelijke groet van Koen en Wim.

jopie

Hoi Koen en Wim, Weer genoten van het verslag, het is dus best koud s'nachts op 42 graden ZB. Wat een prachtige foto's, die het verhaal illustreren. Het zijn wel afstanden die je aflegt! Ga door,met winterse groeten uit Soest, Jopie.

Ria

Hallo Koen en Wim,

Wat schrijven jullie geweldig zeg! Het "slaapzak trekken" komt dus bij meer mensen voor - lachen. Hier vriest het, het sneeuwt en het ergste van alles is de gladheid. Jammer dat jullie regen hebben, maar misschien is dat minder erg dan onze winter :-)
Groeten! En genieten!

lenie ranselaar

wat een mooie verhalen het is wel ver weg liefs lenie

Marian

Vanuit Singapore even een reactie: jullie verhalen en foto's doen weer helemaal mijn belevingen in NZ herleven, geweldig! Ook David en ik hadden het KOUD in ons tentje in de sneeuw bij Tekapo, maar wat is het daar mooi! Ook wij zagen in eerste instantie de shags voor pinguins aan, haha! Prachtig kerkje trouwens, met God's window naar Mount Cook gericht..

Geniet nog lekker en blijf vooral schrijven, leuk! Zit zelf met m'n nieuwe netbook op m'n hotelkamer, ga zo de groep ophalen! Zoen uit Zingapore!

Hans Schrijer

Op de een of andere manier komt het landschap van die foto's bekend voor, maar toch ook weer heel anders. Wat ik zo merkwaardig vind, is dat jullie het daar koud hebben: het is daar toch zomer?

Vandaag iemand in het gezondheidscentrum gesproken, die in Vietnam is geweest en die zich daar helemaal niet meer kon voorstellen hoe het zou zijn om weer het gewone leven op te pakken.
Ik kan me voorstellen, dat jullie dat op een gegeven moment daar ook hebben!

Hier sneeuwt het regelmatig en de NS ligt er dan meteen weer uit, zijn nu eindelijk begonnen om soep en koffie uit te delen aan gestrande reizigers...

Groeten van de familie!

dick en siska

Leuk jullie reisverhalen te lezen. Ook de foto's bekijken we met plezier. In 1998 waren wij op reis door New Zealand en sommige foto's hebben wij nog in ons album. O.a. het kerkje aan Lake Tekapu [Church of the Good Shephard] en zijn raam met uitzicht, de boulder waar Wim op zit [Sis staat ervoor]. We genieten met jullie.... Groetjes uit een besneeuwd Harlingen.

Esther

Na mijn heerlijke wintersport even bijlezen over jullie avonturen... zoals verwacht zijn jullie lekker aan het genieten. Gaaf dat jullie albatrossen hebben gezien. Hebben jullie ook het stukje anatomie gezien hoe ze die spanwijdte kunnen volhouden al zwevend. Het schijnt geweldig te zijn om te zien vliegen!!

Veel plezier!
Esther

Rina

Van harte gefeliciteerd met jullie 25-jarig Jubileum!!
Voor jullie is de dag in Nieuw Zeeland al voorbij begrijp ik, maar qua Hollandse tijd is het echt vandaag!
Net als toen tijdens jullie Huwelijksdag ligt er nu sneeuw en ijs....
Nog 25 gelukkige jaren erbij!!
Liefs, Rina

carmen

wat bijzonder dat we zo kunnen meegenieten
liefs carmen

Alice en Maarten

Gelukkig is het hier ook koud! Dan lijkt het er nog een beetje op...

Laurens

Schitterende foto's. Pakken jullie de Homer tunnel en Milford Sound ook nog mee?