koenenwim.reismee.nl

Fjorden en meren

In de regen verlaten we Balchutha. De slechte zomer is zelfs voorpaginanieuws. Aan onze lijst van rariteiten voegen we de 'Presidentinal Highway' van het dorp Clinton naar het dorp Gore toe!

Bijtijds parkeren we ons rijdende huis op een top 10 camping in Te Anau. Dé uitvalbasis voor bezoeken aan Fiordland.

Vanwege ons '25-jarig' samenzijn jubileum dineren we in stijl in de 'Fat Duck'. Koen experimenteert met heerlijke 'pork belly'. Als voorproefje voor ons bezoek aan de zeearm de 'Doubtful Sound' zien we een prachtige film over Fiordland. O.a. door middel van ecotoerisme wordt dit gebied dat op de UNESCO-lijst van World Heritage staat steeds meer beschermd.

Fiordland

De volgende dag steken we Lake Manapouri over. Men heeft diep in de berg tussen het meer en de zeearm een waterkrachtcentrale gebouwd die een groot deel van het Zuidereiland van stroom voorziet. Na een busrit door regenwoud varen we diep in het hart van Fiordland door de Sound.

Kapitein Cook noteerde rond 1770 tijdens zijn reis: 'Doubtful harbour' en voer er niet in uit angst er niet meer uit te kunnen zeilen. De tocht in de zon en in een straffe wind voert langs steile begroeide wanden en watervallen. In de woeste monding naar de Abel Tasman zee liggen vachtzeeleeuwen te zonnen.

Motoren uit: een overweldigende stilte, verbroken door kletterend water en roepende vogels.

Tijdens de terugtocht ontmoeten we een glunderend echtpaar uit Brandenburg (Duitsland). Hun zoon promoveert op het Noordereiland. Nog steeds genieten zij van de vrijheid die 'Die Wende' hen heeft gegeven.

Queenstown

Het toppunt van vermaak op het Zuidereiland. Helibiking lijkt toch echt 'over de top'. Gekker moet het zeker niet worden. In een vogelpark wennen onze ogen aan het donker en zien we eindelijk een levende kiwi scharrelen. We ontmoeten ook de brutaalste vogel: de Kea. Na de kabelbaan en een prachtig uitzicht rijden we snel door via een prachtige weg naar Wanaka. In een klein uur verandert het landschap steeds. Steile hellingen, stromende beekjes met bloeiende lupines en glooiende groene heuvels. 's Avond wandelen we nog laat langs Lake Wanaka, dat kabbelend tegen een decor van hoge bergen met besneeuwde toppen ligt.

We willen iedereen bedanken voor de leuke reacties op ons weblog! Helaas kunnen we niet iedereen persoonlijkantwoorden. Het stimuleert ons zekerom door te gaan.

Hartelijke groet,

Wim en Koen.

Esther

Ik zie blote onderarmen, maar ook dik ingepakt in jassen en mutsen. Ziet er mooi uit. Even over ons kikkerlandje: het is hier koud, wit en glad!! Schaatskoorts is hoog, maar de elfstedentoch gaat er waarschijnlijk niet komen. De kaag ligt weer dicht en ook de grachten en singels. Kortom blijf daar nog maar even, volgens mij zijn dat betere avonturen :-)

Auke

Prachtige reis en mooie verhalen!
Lijkt me geweldige ervaring.
Geniet er van. Het is hoogstwaarschijnlijk éénmalig!!!

Rebecca Amesz-de Buck

Op die Top 10 camping in Te Anau hebben wij ook onze camper voor 2 nachtjes geparkeerd. Een mooi plekje, wij zijn daar een grot ingeweest die je alleen per boot kan bereiken. Geniet van jullie mooie reis!