koenenwim.reismee.nl

Afscheid van Nieuw Zeeland

De zon neemt weer op prachtige wijze afscheid van de dag. Op weg naar de oostkust. We rijden door het oude mijngebied. Steenkool en goud bracht grote welvaart in bijvoorbeeld Reefton. Nu een dorp met monumentale huizen en winkels. Sommige monumenten (kerken) zijn open. Zo lopen we ook het statige pand van de vrijmetselaars binnen. Van buiten prachtig, van binnen nog helemaal op te knappen. Net gekocht door een ouder echtpaar.

Het landschap blijft fascinerend vanwege de snelle veranderingen. Eten op een prachtige plaats en daarna weer kilometers maken. We besluiten te overnachten in Hanmer Springs waar we heerlijk badderen in de warmwaterbronnen. Inmiddels hebben we afgesproken om op maandagmiddag vanuit Kaikoura met een schip mee te varen om walvissen te zien. Nog geen 20 jaar geleden een klein vissersplaatsje, nu een heuse toeristenbestemming. Naast walvissen is het heel makkelijk om zeerobben en allerlei vogels te zien vanaf de rotsen in de buurt.

We zien een aantal 'sperm-whales' (vertaling niet helemaal duidelijk). Na een 10-tal ademhalingen (met proestfontijn) duiken ze onder. Je wordt helemaal stil als de enorme staart langzaam als laatste het water in glijdt. Ook albatrossen maken uitbundige rondjes om het schip.

Kaikoura is de plaats van de 'crawfish'. Zo zit Wim 's avonds de schalen van dit dier uit te lepelen, heerlijk.

Tijdens een wandeling langs de kust van een schiereilandje struikelen we bijna over de zeerobben. We krijgen onderricht in luieren. Zeevogels, zoals de aalscholver en meeuwensoorten blijven heel relaxed onder ons bezoek. Het is een waardig afscheid van het maritieme leven rond Nieuw Zeeland.

In een paar uur tijden we van Kaikoura naar Christchurch en leveren we ons rijdende huis in. Vanuit het hotel op de luchthaven vliegen we morgenochtend om 6.30 uur naar Melbourne, Australië. We zijn klaar voor de volgende etappe van onze reis!

Een laatste hartelijke groet van ons uit Nieuw-Zeeland!

mascha

hallo koen en wim,

wat een schitterende verhalen en wellicht nog mooiere foto's. wat vliegt de tijd toch hard voorbij. ik dacht jullie mogen nog wel eventjes van n-zeeland genieten.

maar het nieuwe avontuur staat alweer klaar.
geniet van australie.
en van alles wat er nog op jullie pad gaat komen.

groet mascha

jopie

Geweldig die laatste dagen in NZ:walvissen,zeerobben en vogels, prachtige foto's !!
En nu naar Australie . Groetjes, Jopie.

mirjam kervers

Wat een sprookje. Knijpen jullie elkaar af en toe om te beseffen dat het echt waar is?

Rebecca Amesz-de Buck

Ik vind het bijna jammer dat jullie N-Z verlaten, ik beleef onze eigen reis weer een beetje opnieuw. Ik besef ook dat ik (en de kinderen willen dat ook heel graag) nog een keertje terug wil! Voor jullie geldt: op naar het volgende avontuur, ben benieuwd!

Geke

Hoi Koen en Wim,

Heerlijk om achter m'n bureau te zitten en toch ook een beetje in Nieuw Zeeland via jullie verhalen.
Geniet ervan, maar dat doen jullie wel! Een fijne tijd in Australie!
groet
Geke

Dries

Jullie maken een schitterende reis en produceren verhalen, waarna we het liefst meteen ook daarheen zouden vliegen.
Overigens: sperm whales zijn potvissen. Die hebben Ria en ik nog nooit gezien...